D-76 a hydrofen ?
BLE_Maciek
2005-07-04 14:23:24 UTC
Takie tylko szybkie pytanie do Was - co daje mniejsze ziarno - D-76
czy Hydrofen ?
D-76 jeszcze nie próbowałem, a jak ostatnio porównałem filmy wołane w
Hydrofenie do tych wołanych w Rodinalu to ...
Dlatego dzisiaj znów wywołałem jeden film w Hydrofenie i cieszę się
pięknym kontrastem i ostrymi niczym żyletka krawędziami (w Rodinalu
nie były jak żyletka ... ;-) ).
A jak się do tych wywoływaczy ma D-76 ? Nie próbowałem go a widzę że
jest popularny wśród grupowiczów. Jak ma się do tych których używałem
- do Rodinalu i Hydrofenu ? Jakie w porównaniu z nimi daje ziarno ? A
kontrast ?
z***@poczta.onet.pl
2005-07-04 15:47:14 UTC
Post by BLE_Maciek
Takie tylko szybkie pytanie do Was - co daje mniejsze ziarno - D-76
czy Hydrofen ?
D-76 da nieco mniejsze ziarno, a Hydrofen ciut lepiej wyzyskuje czułość.
Post by BLE_Maciek
D-76 jeszcze nie próbowałem, a jak ostatnio porównałem filmy wołane w
Hydrofenie do tych wołanych w Rodinalu to ...
To co?
Post by BLE_Maciek
Dlatego dzisiaj znów wywołałem jeden film w Hydrofenie i cieszę się
pięknym kontrastem i ostrymi niczym żyletka krawędziami (w Rodinalu
nie były jak żyletka ... ;-)
A to dziwne, bo o ile Rodinal nie jest wywoływaczem drobnoziarnistym to jego
ogromną zaletą jest duża ostrość konturowa obrazu, szczególnie w przypadku
dużych rozcieńczeń (np. 1:100) i delikatnego poruszania obrabianego materiału.
Pamiętaj jednak, że efektownie wyglądający negatyw (kontrastowy) bardzo trudno
się kopiuje - trzeba używać papieru "miękkiego" lub stosować sztuczki
typu "split grade".
Post by BLE_Maciek
A jak się do tych wywoływaczy ma D-76 ?
To tzw. "standardowy" wywoływacz, dający optimum jakości (ziarno, kontrast,
tonalność, wyzyskanie światłoczułości). Najlepiej pracuje (to opinia wielu
użytkowników) w rozcieńczeniu 1:1 lub nawet 1:3. Poza tym doskonale się
przechowuje. Bardzo zbliżony, ale jednak nie w 100% taki sam jest ID 11
Ilforda. Ja uważam, że ID 11 daje jeszcze lepszą jakość niż D-76 choć różnice
są w zasadzie pomijalnie małe.
Post by BLE_Maciek
Nie próbowałem go a widzę że
jest popularny wśród grupowiczów. Jak ma się do tych których używałem
- do Rodinalu i Hydrofenu ? Jakie w porównaniu z nimi daje ziarno ? A
kontrast ?
To bardzo dobry wybór - trudno zepsuć film obrabiając go w D76/ID11 -
szczególnie w rozcieńczeniu. Ziarno nieco mniejsze niż w Hydrofenie,
zdecydowanie mniejsze niż w Rodinalu. Negatywy w nim wywołane (pod warunkiem,
że zrobiło się to dobrze) bardzo łatwo się kopiuje, uzyskując znakomite obrazy
pozytywowe. Jednym słowem: POLECAM.
Wspomniane przez Ciebie Hydrofen i Rodinal są również świetne, trzeba być
jednak świadomym jak ich używać. Szczególnie wskazówki Agfy odnoszące się do
Rodinala są źródłem frustracji (rozcieńczenie 1:25 i 1:50). To specyficzny
wywoływacz przeznaczony do niskoczułych, klasycznych emulsji a najlepiej do APX
100. Z negatywami Ilforda (szczególnie z Deltą opartą na technologii
kryształów "T") trochę się "gryzie". Dla osiągnięcia specyficznych
(zamierzonych) efektów taka kombinacja jest jednak uzasadniona. Wszystko zależy
od pożądanego efektu. W zasadzie nie powinno się oceniać dzialania samego filmu
lub samaego wywoływacza - to zawsze trzeba rozpatrywać w układzie
film/wywoływacz, z uwzględnieniem parametrów obróbki (rozcieńczenie,
temperatura, sposób poruszania).

Pozdrawiam.
Zbyszek
BLE_Maciek
2005-07-04 15:50:54 UTC
4 Jul 2005 17:47:14 +0200 jednostka biologiczna o nazwie
Post by z***@poczta.onet.pl
Post by BLE_Maciek
D-76 jeszcze nie próbowałem, a jak ostatnio porównałem filmy wołane w
Hydrofenie do tych wołanych w Rodinalu to ...
To co?
Te z Rodinalu nie podobały mi się. Zdechły kontrast i jakieś takie
miękkie.
Post by z***@poczta.onet.pl
dużych rozcieńczeń (np. 1:100) i delikatnego poruszania obrabianego materiału.
To wtedy wyjdą jeszcze mniej kontrastowe...
Post by z***@poczta.onet.pl
Pamiętaj jednak, że efektownie wyglądający negatyw (kontrastowy) bardzo trudno
się kopiuje
Wiem, wiem.
Post by z***@poczta.onet.pl
To tzw. "standardowy" wywoływacz, dający optimum jakości (ziarno, kontrast,
[...]
Post by z***@poczta.onet.pl
film/wywoływacz, z uwzględnieniem parametrów obróbki (rozcieńczenie,
temperatura, sposób poruszania).
Dzięki za wszystkie porady, możliwe że te z Rodinalu nie wyglądały za
dobrze bo to właśnie były głównie filmy typu T (Fomapan T200).
W takim razie na pewno D-76 wypróbuję.
z***@poczta.onet.pl
2005-07-04 18:52:10 UTC
Post by BLE_Maciek
Dzięki za wszystkie porady, możliwe że te z Rodinalu nie wyglądały za
dobrze bo to właśnie były głównie filmy typu T (Fomapan T200).
W takim razie jeszcze jedna sugestia: zmień również film. Minimalnie droższa
jest Agfa APX 100, a dzieli je znaczna różnica jakościowa. Agfa wywołana w
D76/ID11 w rozcieńczeniu 1:1 daje wspaniałe rezultaty. A z wyższych czułości
polecam Fuji Neopana 400 (również D76/ID11 1:1).
W AFV można wspomnianą Agfę kupić bez opakowań kartonowych po bardzo
korzystnych cenach.
Czasy obróbki, sposób mieszania dla ID 11 znajdziesz na stronach Ilforda i na
opakowaniach filmów (Fuji).

Pozdrawiam.
Zbyszek
BLE_Maciek
2005-07-04 19:25:31 UTC
4 Jul 2005 20:52:10 +0200 jednostka biologiczna o nazwie
Post by z***@poczta.onet.pl
W takim razie jeszcze jedna sugestia: zmień również film. Minimalnie droższa
[...]
Post by z***@poczta.onet.pl
opakowaniach filmów (Fuji).
Wypróbuję, TNX
Klaudiusz "gALL"
2005-07-05 05:40:17 UTC
Post by z***@poczta.onet.pl
[...]
Co do Neopana 400 to sie zgodze, ale APX100 w D-76/ID-11 to tak srednio
(APX100 to najabardziej podoba mi sie w Rodinalu), lepiej sie szarpnac na
FP4+ i wymoczyc to w D-76/ID-11 (1+1 w 20°C).

gALL
--
"po co mi mózg - mam cyfrówkę"
-----------------------------
http://www.fotogalleria.info
Jacek Dras
2005-07-05 06:12:25 UTC
Post by z***@poczta.onet.pl
A z wyższych czułości
polecam Fuji Neopana 400 (również D76/ID11 1:1).
Jeśli ISO 400 i klasyczna emulsja, to moim zdaniem każdego grzechu wart jest
też Kodak TriX 400
Właśnie w D76 1:1 dobrze sie go moczy. Polecam !

Pozdrawiam,
jacek